آخرین اخبار
کد مطلب: 124599
90 درصد از سرطان هاي گوارشي با مصرف ميوه و سبزيجات قابل پيشگيري است
تاریخ انتشار : 1395/11/06 09:02:55
نمایش : 2019
معاون بهداشتي مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد گفت: 90 درصد از سرطان هاي گوارشي با مصرف روزانه ميوه و سبزي قابل پيشگيري است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛به نقل از ايرنا، نرگس عسگري روز سه شنبه در همايش آموزشي 'پويش ملي مبارزه با سرطان' در شهرکرد اظهار کرد: سرطان سينه و سرطان هاي سيستم گوارش بالاترين آمار را در بين مبتلايان به اين بيماري در کشور دارد، درحالي که ابتلا به آن با انجام اقداماتي ساده قابل پيشگيري است.

وي بيان کرد: پنج وعده مصرف ميوه و سبزي دفع مواد زايد از بدن را تا حد قابل قبولي افزايش مي دهد و باعث تقويت سيستم گوارشي مي شود.
عسگري تصريح کرد: در برنامه هاي بهداشتي کشور به منظور پيشگيري و کاهش آمار مبتلايان، برنامه ريزي و تصميم گيري براي چهار بيماري اصلي در اولويت قرار گرفته که سرطان يکي از اين موارد است.
وي بيان کرد: در سطح پيشگيري مهمترين اقدام از بين بردن ريز فاکتورهاي ابتلا به سرطان نظير کاهش مصرف دخانيات و آلودگي هوا، تحرک بدني، کاهش مصرف نمک، چربي و شکر و حذف غذاهاي فست فود و مواد کنسرو شده از رژيم غذايي و مصرف ميوه و سبزي است.
معاون بهداشتي مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد با بيان اين که سرطان در صورت تشخيص زود هنگام قابل درمان است، افزود: مراکز بهداشتي به اين منظور به صورت غربالگري افرادي را تحت بررسي قرار مي دهند تا در صورت ابتلا ، اقدامات درماني سريع تر انجام شود.
عسگري تغييرات پوستي، احساس توده هاي بدني در سينه و کشاله ران، سرفه هاي مداوم، کاهش ناگهاني وزن بدن، مشکل در بلع غذا و دفع خون در مدفوع را از علائم شايع ابتلا به سرطان عنوان کرد و افزود: بيشتر سرطان ها در صورت مشاهده هر يک از اين موارد مشروط به اقدام در مراحل اوليه، قابل درمان است.
وي همچنين انتخاب 10 درصد از جمعيت زيرپوشش مراکز بهداشتي، دانش آموزان هر کلاس و تمامي معلمان براي سفيران سلامت و آموزش راه هاي پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي غير واگيردار بخصوص سرطان را از ديگر اقدامات شبکه هاي بهداشت عنوان کرد.
يک متخصص خون و سرطان در چهارمحال و بختياري نيز در اين همايش با بيان اين که سرطان ناشي از نقص سيستم ايمني بدن است، اظهار کرد: سرطان تقسيم بي رويه سلولي است که در مواردي به دليل تغيير شکل و ترشح برخي مواد در سلول ها و يا ضعف بدن از ديد سيستم ايمني پنهان مانده و منجر به شکل گيري بافت هاي غيرطبيعي و ايجاد اختلال در بدن مي شود.
مريم برخوردار تصريح کرد: بر اين اساس ديگر کشورها در حال اجراي برنامه هاي درماني از طريق تقويت سيستم ايمني هستند.
وي افزود: پيش بيني مي شود بزودي روش هاي شيمي درماني حذف و شيوه هاي تقويت سلول هايي که مسئول از بين بردن تنها سلول هاي سرطاني است، جايگزين آن شود.
وي داشتن تحرک کافي دستکم 150 دقيقه در هفته، دوري از استرس و فشارهاي رواني، مصرف ميوه بخصوص ميوه هاي حاوي آنتي اکسيدان و اسيد فوليک (ميوه هاي قرمزرنگ) و مصرف ويتامين دي کمتر از 2 هزار ميلي گرم در روز را از عوامل موثر در تقويت سيستم ايمني بخصوص در بيماري هاي روده بزرگ، سرطان سينه و پروستات دانست.
برخوردار، بر اهميت تشخيص زودهنگام سرطان ها تاکيد کرد و ادامه داد: با توجه به آمار بالاي سرطان سينه، دهانه رحم، روده بزرگ (کلون) و پروستات در کشور به اين منظور انجام آزمايشات ماموگرافي از سن 40 سال به بالا در هر 2 تا 3 سال براي تشخيص سرطان سينه، انجام آزمايشات پاپ اسمير از 20 سال به بالا براي سرطان دهانه رحم و آزمايشات روده بزرگ از 50 سال به بالا براي سرطان هاي کلون توصيه مي شود.
به گزارش ايرنا، يکم تا هفتم بهمن ماه هفته مبارزه با سرطان در کشور نام گرفته است.
از 100 هزار بيمار مبتلا به سرطان در کشور بيش از 2 هزار نفر آنان در چهارمحال و بختياري ساکن هستند.
خبرنگار:شکوفه سليماني**انتشاردهنده: جهانبخش صفري دهکردي
8125/6021

 

 
انتهاي پيام /*
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس